MagazinHolkazavolantem

Kristýna Fillová - "závody do vrchu jsou pro mě splněným snem"

29.04.2021

Kristýna Fillová je čtyřiadvacetiletá automobilová závodnice, která je již několik let reprezentantkou českého motorsportu v závodech do vrchu. Už jako malé děvče se s nadšením pohybovala ve světě závodních aut a tak byla pouze otázka času, kdy sama usedne za sportovní volant. Tuto odvážnou krásku s uhrančivým pohledem a závoděním v krvi s největší pravděpodobností uvidíte v jejím nadupaném speciálu "Mišákovi", japonským Mitsubishi Evo IX, jak se prohání po vrchařské trati.

Ahoj Kristý, jak ses dostala k motorsportu a konkrétně k disciplíně, kterou reprezentuješ - k závodům do vrchu? Kdo tě k tomu přivedl?

Už jako malá jsem poctivě s rodiči jezdila na Zámecký vrch v Náměšti nad Oslavou. Tento závod byl pro mě snad víc, než Vánoce. V pátek jsem rodiče přemlouvala, abychom se k večeru jeli podívat, kdo už je v depu, zda má někdo nový design, nebo jestli se zde ukáže nějaký nováček. Když zrovna nebyl čas jet se v pátek do Náměště podívat, tak jsem šla za vesnici, ve které bydlím, sedla jsem si tam na strom, a pozorovala, kdo po hlavním tahu na Náměšť - Třebíč zrovna jede se závodničkou na vleku :-)

Mohla bych tedy říct, že mě k lásce k autům dovedla rodina, samotnou možnost vyzkoušet si závodit mi ale dal David Komárek, který se sám závodění věnuje už mnoho let.

"Je to moje domácí trať, přijdou se za mnou podívat rodiče, je tady hodně diváků. Udělá to úplně úžasnou atmosféru."

Jak dlouho závodíš v této disciplíně?

V této disciplíně začínám letos čtvrtou sezónu, pokud bych počítala i sezónu slalomů, tak by to byl celkově pátý rok v závodním autě.

Co tě nejvíc baví na závodech do vrchu? Proč zrovna tento druh motorsportu u tebe zvítězil?

Na závodech do vrchu mě hodně baví ta pestrost závodních aut a rychlost. Vždycky jsem měla ráda, když jsem jako divák sledovala historické škodovky, formulky a za pár desítek minut na trati už jezdily mišáky, moderní Ferrari a Lamborghini a vše bylo zakončeno krásnými plackami a formulemi. Musím uznat, že i dneska si ráda procházím depo a pokud mi to časově vychází, jdu se podívat k trati. Pokud vezmu závody do vrchu obecně z pozice závodníka, tak se mi líbí ten koncept tréninků, které jsou dopoledne a závodní jízdy, které jsou odpoledne.

Tento druh motorsportu u mě zvítězil hlavně kvůli týmovým možnostem, jelikož tým Komvet Racing se specializuje převážně na speciály pro závody do vrchu.

S jakým automobilem závodíš? Jsi s ním spokojená nebo máš zálusk na jiný?

Poslední dva roky, letos tedy třetím rokem, jezdím s Mitsubishi Evo IX, což je kopcový speciál z dílen Komvet Racing. Mišák je přeplňovaná čtyřkolka o objemu 2.3l, která má 1050 kg, něco málo přes 600PS / 800 Nm a sekvenční řazení. S autem jsem hodně spokojená, má ze strany mechaniků tu nejlepší možnou péči a přípravu. Zálusk na jiné auto není, jsem taková, že nemám moc ráda změny, takže žádná výměna auta není momentálně v plánu. Nikdy ale neříkej nikdy.

"Pokud by se mi někdy naskytla příležitost jet závod do vrchu s formulí, bylo by těžké odmítnout."

Pamatuješ si na svůj první závod a jak probíhal?

Na svůj první závod si pamatuju docela přesně. Byl to slalom, měla jsem tenkrát asi o deset čísel větší kombinézu a jela jsem se sériovou Evo X. Byla bych první, kdyby to teda byl závod v tom, kdo srazí nejvíc kuželek (smích). Moc se mi to tenkrát nepovedlo...

Pokud v závodech do vrchu existují soutěžní kategorie, do jaké patříš ty?

Jsem v kategorii E1+2000/4WD, což jsou upravené čtyřkolky s objemem motoru nad 2.0l.

Přibliž nám prosím, jak probíhá tvá příprava na závody.

Příprava v tomto zimním a jarním období spočívá převážně v testování s rallyovou Evo V, v rámci Rentor cupu, nebo Rally Monte Komvet. Těchto testovacích akcí se účastní i velká jména z české rally scény, takže jsou tu k vidění i různé R5, Prota a další. Během jednoho testovacího dne se najezdí i padesát kilometrů, což přináší hodně nových situací a tím pádem i mnoho zkušeností.

Zvládáš si na autě sama udělat menší servis?

Pokud je potřeba, tak menší servis zvládám. Jelikož s námi ale jezdí mechanici, tak se k servisu moc nedostanu.

Jaká je tvá nejoblíbenější "vrchařská" trať?

Nejoblíbenější vrchařská trať je za mě určitě Zámecký vrch v Náměšti. Byla jsem zde jako divák 18x a startovala jsem tu 3x. Jelikož sejedná o moji domácí trať, tak nervozita je znát, i přes to si to tam ale vždycky moc užiju. Přijdou se za mnou podívat rodiče, kamarádi a různí známí, je tady hodně diváků, což udělá úplně úžasnou atmosféru.

"Na závodech do vrchu mě hodně baví ta pestrost závodních aut a rychlost."

Máš nějaký svůj jezdecký vzor, který tě inspiruje?

Asi to bude úsměvné, nejedná se totiž ani o kopcového závodníka, ale můj jezdecký vzor je jednoznačně Kimi Räikkönen. Líbí se mi, že i když je to mistr světa, tak je za všech okolností svůj.

Utrpěla jsi někdy při závodech nějakou vážnější nehodu nebo ti auto vypovědělo službu? Měla jsi někdy chuť díky tomu skončit?

Naštěstí za sebou žádnou vážnější nehodu nemám, auto mi nedojelo jen jednou a to hned na prvním závodě s nynějším autě v roce 2019. Jednalo se o menší závadu, bohužel byl tím ale závod pro mě ukončený.

Jak se k tvé závodní kariéře staví rodina a přátelé?

Rodinu to těší, zároveň ale mají i trochu strach, takže se raději jezdí podívat jen do Náměště. Přátelé mě různě navštěvují po závodech, takže si troufám říct, že mi drží palce.

Jaké máš plány na letošní sezónu?

Pro letošní rok budeme mít všichni závodníci asi jediný plán, a to odjet co nejvíce závodů. Některé podniky již byly zrušeny, jiné posunuty. Mezi vrchařskými závody máme v týmu naplánované také nějaké další testování s Evo V.

"Párkrát se mi stalo, že mi někdo říkal, že mě porazí. Výsledek závodu ale hovořil opačně."

Pohybuješ se ve světě závodů do vrchu, nepřemýšlela jsi někdy nad tím, že by sis vyzkoušela i jiné odvětví motorsportu?

Závody do vrchu jsou pro mě splněným snem, vyhovují mi ve všech ohledech, navíc mám skvělou techniku, takže vrchy jsou určitě prioritní. Nicméně nějaké menší plány do budoucna jsou, vše je ale zatím na samém začátku, tak bych to nerada zakřikla. Pokud by se plány časem zrealizovaly, určitě bych se o tom na svém ig účtu / facebooku zmínila.

Jak se k tobě muži staví jakožto k závodnici? Setkala jsi se někdy s podceňováním a kritikou nejenom za sportovním volantem, ale i v běžném životě?

Kritika je v dnešní době úplně všude, pokud jsem tedy nějakou zaregistrovala tak jsem ji neřešila.Upřímně si ani nevzpomínám, kdy naposled jsem zaslechla nějakou narážku. Párkrát se mi stalo, že mi někdo říkal, jak mě porazí, výsledek závodu ale hovořil opačně :-)

Máš nějaký svůj závodnický sen? Například vysněné auto na vrchy, vytoužený závod apod.?

Závodnické sny nějaké mám, ale ten největší sen se mi teď plní, protože závodím. Pokud by se mi někdy naskytla příležitost jet nějaký závod do vrchu s formulí nebo plackou, tak by bylo těžké odmítnout. Jsem si ale jistá, že závodit s takovou formulí F3000 nebo s plackou vyžaduje opravdu hodně zkušeností. V tomto směru je dobré stát nohama na zemi, jelikož při závodech s takovým autem není prostor na sebemenší zaváhání nebo chybu.

Moc děkujeme za milý rozhovor.

Tým #holkazavolantem

Instagram: @k_fillo

Foto: archiv Fillová

© 2019 #HOLKAZAVOLANTEM klub v AČR Korunní 2569/108, Praha, 101 00
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky