MagazinHolkazavolantem

Michaela Křípalová - "Život je o tom plnit si sny. Jděte a sněte."

22.04.2021

Osmnáctiletá Míša Křípalová je mladá studentka, která se věnuje práci v zemědělství. Charismatická a cílevědomá blondýnka, která se prohání po českých polích a loukách za volantem traktoru a plní si svoje sny, nedá dopustit na značku zemědělské techniky Case International Harvester (CASE IH), která je pro ni celoživotní srdeční záležitostí. Je patřičně hrdá na to, že může obsluhovat tyto americké stroje a jak sama říká, pro traktor není hezčí barva, než právě červená. Jak se tato slečna dostala k zemědělství? Co všechno práce za volantem traktoru obnáší? A jak se k ní staví ostatní?

Ahoj Míšo, na našich stránkách jsi momentálně první ženou za volantem traktoru. Rády bychom věděly, jak jsi se k tak velkým strojům a zemědělství obecně dostala. Kdo tě k tomu přivedl?

Ahoj, k zemědělství mě to táhne už od velmi útlého věku. Odjakživa se mi líbili koně jako zvířata a postupně to přerostlo v lásku koní pod kapotou. No a jelikož taťka pracuje na farmě, tak jsem se párkrát svezla traktorem a už mi to zůstalo v srdci. Čili mě k tomu nejvíce přivedl můj taťka.

Pamatuješ si na svoje první svezení v traktoru nebo kombajnu?

Tak na první svezení v traktoru si asi ani pamatovat nemůžu, to jsem ani neuměla chodit a rozumu moc neměla. Čímž tedy nechci říct, že ho teď mám habaděj (smích). Ale někde v hloubi duše mám tento okamžik určitě schovaný a objeví se vždy, když sednu do traktoru. A v kombajnu? No to už jsem měla rozumu asi víc, ale nevzpomínám si, jen vím, že to bylo na farmě, kde pracuje taťka. Dobře si vybavuji jen své první svezení v červeném kombajnu.

"Americká červená u mě zvítězila na plné čáře. Ty traktory zkrátka mají něco do sebe."

Jak to je s prací v tomto oboru? Jsi na nějaké brigádě v zemědělském družstvu nebo u soukromníka?

Práce v zemědělství je hodně specifická. Je to hodně o improvizaci při různých podmínkách, člověk musí zapomenout někdy na to, že existuje něco jako víkend a hlavní je se toho nebát! Momentálně pracuji u zemědělských služeb Král, které jsou čistě červené, a o tom to je! (smích). Čili pracuji u soukromníka a oblastí mé práce je de facto celá ČR.

Na svém instagramu se prezentuješ se svojí srdcovou značkou zemědělské techniky, CASE IH. Proč u tebe zvítězila zrovna tato americká firma?

Tak hodně tomu přispělo to, že první svezení v traktoru bylo právě v "kasičce". Navíc tady v okolí a na farmě, kde pracuje taťka a kterou často navštěvuji, má hodně traktorů této značky. Zkrátka a dobře - každý máme nějakou oblíbenou značku a u mě zvítězil právě CASE IH. Jsou to designově hezké traktory s pěknou červenou barvou. A tahle americká červená u mě prostě zvítězila na plné čáře.

Vyzkoušela sis řídit i traktory jiných značek než je CASE? Jaké z toho máš pocity?

Ano, vyzkoušela. Bohužel, nebo spíše bohudík? No to je jedno, každopádně mě jízda s nimi neoslovila tolik jako s mým favoritem. Netvrdím, že jsou to nejlepší traktory, ale pro mě zkrátka nejlepší jsou. Už jen ten pocit, že sedím v něčem tak pohledném jako je právě traktor této značky, ve mně navozuje pocit, že s ničím lepším snad ani jet nejde.

"Zbytek lidí mě spíše vnímá jako "tu jinou" a nedokážou pochopit, že když tuhle práci můžou dělat chlapi, proč by nemohly i ženy."

Přibliž prosím našim čtenářům, jak taková práce za volantem traktoru funguje.

Člověk má vlastně pořád co dělat. I když dnes nám práci usnadňují moderní technologie jako například GPS navigace, tak pořád je hodně věcí na práci. Není to jen o točení kolečkem, ale musí se kontrolovat kvalita práce, nastavení nářadí, případně kontrola technického stavu stroje, či traktoru samotného. Musí se u toho přemýšlet, aby byla práce co nejefektivnější, aby se dělala ta práce, která se dělat má a ne aby se jezdilo po souvrati. Takže je to rozhodně zábava.

Současné traktory jsou velmi moderní a výkonné. Zajímá nás, zda-li si zvládneš na tak velkém stroji sama udělat nějaký menší servis.

S tím mi většinou pomáhají kolegové, přeci jen jsou to stroje vysoké cenové hodnoty a nerada bych, aby v důsledku mé chyby došlo k nějakému selhání. Čili mě spíše řeknou například - namaž přední nápravu, mazničky jsou tam a tam a tak podobně. Jinak samozřejmě denní údržbu v podobě kontroly olejů a vyfoukávání vzduchových filtrů zvládám sama.

Měla jsi někdy za volantem traktoru nějaký větší technický problém, či nehodu? Jak jsi to zvládla vyřešit?

Tak to se mi naštěstí zatím vyhýbá, ale jednou se mi přeci něco přihodilo. Na podzim jsem z důvodu poruchy na kombajnu, kterému jsem odvážela, zhasla motor u traktoru a nešel mi znovu nastartovat. Prostě byl úplně mrtvý. Po konzultaci problému jsem zkontrolovala pojistky, kde však žádná závada nebyla. Tak jsem to zkusila znovu a už bylo vše v normálu. Takže doufám, že další problémy se také vyřeší takovouto "samoopravou" (smích).

Jaké je tvé nejoblíbenější roční období a polní práce s ním spojené?

Rozhodně mám nejraději léto. Žně jsou prostě nejlepší a tyto dny jsou kouzelné a každý z nich je naprosto jiný. Navíc mám ráda teplo, takže to létu jen přidává na oblíbenosti.

"Nakonec to všem lidem, co říkali, že to nezvládnu, dokážu. Dokážu jim, že se pletli."

Vyzkoušela sis obsluhu i jiného zemědělského stroje, než je traktor? Například kombajn, řezačku apod.?

Ano, zkoušela jsem kombajn a zalíbilo se mi to natolik, že letošní léto strávím jako parťačka na kombajnu. Je tam více věcí na hlídání a seřizování, údržba je také náročnější, ale to z většiny přenechám přítelovi, kterému budu dělat právě střídačku. Sama mu pomůžu s tím, co zvládnu a zbytek udělá on.

Jak se k tvému koníčku staví kamarádi, rodina? Podporují tě v tom, co děláš?

Jsem sama sebou a stejně tomu je i u názorů druhých. Nějak to neřeším, pokud se někomu nelíbí, co dělám, tak nad tím jen mávnu rukou. Jinak rodina mě k tomu de facto přivedla, ale poslední dobou jsou k tomu skeptičtí. Pořád nadhazují, že v zemědělství si peníze nevydělám. Nesdílím tento názor. A kamarádi? Tak většina mě bere takovou, jaká jsem a spíše mě i obdivují, že se věnuji právě tomuto odvětví. Zbytek mě spíše vnímá jako "tu jinou" a nedokážou pochopit, že když to můžou dělat chlapi, proč by nemohly ženy.

Existují nějaké výstavy, srazy či soutěže v rámci zemědělství? Jsi pravidelným účastníkem?

Jsem velký fanoušek a ráda navštěvuji takovéto akce. Bohužel, současná doba tomu moc neprospívá a tak už jsem dlouho nikde nebyla. Jinak abych byla konkrétní, tak Techagro v Brně jsem navštěvovala pravidelně, klasika v podobě Země živitelky v Českých Budějovicích je taky má krevní skupina. No a pro mě nejlepší akcí je Case Den, který se odehrává každé dva roky na letišti v Kámeni u Pelhřimova.

"Netvrdím, že jsou Case nejlepší traktory, ale pro mě zkrátka nejlepší jsou."

Teď otázka z naší branže - jaký je tvůj vztah k motorsportu? Zkoušela jsi závodit nebo řídit nějaké rychlé auto?

K tomu jsem bohužel nedospěla zatím, ale do budoucna bych si to ráda chtěla zkusit. Momentálně se o motorsport zajímám a ráda se kochám silnými auty.

Co tvoji vrstevníci? Měla jsi občas z jejich strany pocit nepochopení, či dokonce výsměchu vůči tvé zálibě?

Určitě někteří takovéto sklony mají, avšak mně samotné to neřeknou. Spíše mě za zády pomlouvají a to mě naopak posiluje v mé myšlence zůstat v tomto oboru. Je to takové přilévání oleje do ohně.

Setkala jsi se někdy s kritikou a podceňováním žen za volantem traktoru, nebo žen pracujících v tomto odvětví? Jak se k tomu stavíš?

Určitě setkala, je to taková ta klasická typizace osob. Jako že Češi jsou "ožralové" a podobně. Je to na každém, co bude dělat a co zvládne. Sama říkám, že co chci, to dokážu. Třeba to chvíli bude trvat, ale nakonec to všem lidem, co říkali, že to nezvládnu, dokážu. Dokážu jim, že se pletli.

"Život je o tom plnit si sny. Jděte a sněte."

Máš v zemědělství nějaký svůj sen, který si přeješ, aby se splnil?

Snů je plno, pořád se máme kam posouvat. Momentálně bych chtěla docílit toho, že jednou pojedu na východ (Rumunsko, Bulharsko, Ukrajina) pracovat do zemědělství. Líbí se mi tamní krajina, velké lány a jiný styl života, než u nás. No a jinak si chci za vydělané peníze jednou koupit nějakou pořádnou americkou káru. A nebo klidně i nějaký sporťák, třeba nějakou RS od Audi, nebo tak něco.

Chtěla bys na závěr něco dodat, případně předat našim čtenářům nějaké poselství?

Chtěla bych všem lidem popřát hodně zdraví a hlavně štěstí, protože samotné zdraví je vlastně taky štěstí. Všichni dělejte to, kam Vás srdce táhne a nekoukejte doprava doleva. Jděte a sněte. Život je o tom plnit si sny. A když si je nesplníte teď, tak kdy? Já si nikdy nejsem jistá, jestli se ráno probudím. Ani si nejsem jistá, že tenhle rozhovor dopíšu. Takže holky, jděte a dělejte to, co Vás baví. Kupte si to, co chcete. Peníze budou, my nebudeme. Jinak bych chtěla poděkovat za oslovení, vážím si toho. Doufám, že tohle je jen začátek celého projektu a jednou z toho vznikne něco moc velkého!

I my moc děkujeme za originální a neobvyklý rozhovor a současně přejeme mnoho šťastně ujetých kilometrů za volantem traktoru.

Tým #holkazavolantem 

Instagram: @blazniva_jezedacka

Foto: archiv Křípalová

© 2019 #HOLKAZAVOLANTEM klub v AČR Korunní 2569/108, Praha, 101 00
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky