MagazinHolkazavolantem

Veronika Jaksch – ,,Můj sen závodit v F1 se mi splnil a za to jsem vděčná mému manželovi"

30.08.2021

Veronika je čtyřiatřicetiletá usměvavá černovláska plná pozitivní energie, která má ve svém životě neobvyklý koníček - závodění ve Formuli 1. Baví ji nakupování, běh, jízda na kole...asi jako každou ženu. Ale láska k motorsportu, závodní okruhy, nadupané monoposty, vůně benzínu a především neskutečná dávka adrenalinu, kterou F1 přináší je to, co dělá tuhle odvážnou ženu výjimečnou. Nebála se usednout za volant formule a ukázat světu, že tento druh motorsportu není pouze mužskou záležitostí.

Ahoj Veru, jak jsi se dostalak Formulím?Není tak obvyklé vidět ženu pilotovat závodní monopost.Co tě k nim přivedlo a jaké byly tvé první krůčky v této motorsportové disciplíně?

K formulím jsem se dostala přes mého nynějšího manžela, který mi řekl: "Závody do vrchu jsou velmi nebezpěčné, musíš se mnou jezditve formuli!" :) A tak mě posadil v té době do Formule Master na Slovakia ringu a tam jsem si poprvé vyzkoušela, jaký je to řídit formuli na okruhu.

Pamatuješ si na svůj první závod a jak probíhal?

Ano samozřejmě, bylo to v Německu na trati v Hockenheimuv roce 2015. Po 2 testech v GP2 byl předemnou můj první závod, byla jsem hrozně nervózní.. V kvalifikaci jsem byla poslední,byla jsem zklamaná,ale v závodě jsem 2 kolegy předjela - byl to úžásný pocit někoho předjeta dokonce zlepšila svůj čas z kvalifikace!

,, Ten pocit jak formule dokáže zpomalit na pár desítkách metrů před zatáčkou z velmi vysoké rychlosti je nepopatelný.

Máš nějakou svoji oblíbenou trať?Jaká se ti za tvojizávodníkariéru nejvíce líbila?

K mým oblíbeným tratím patří Assenv Nizozemí, Monzav Itáli, Hockenheimv Německua dost se mi zalíbila i trať vZandvoortuv Nizozemí.

Jak dlouho se věnuješ této disciplíně?

Závodům na okruhu se věnuji již 7 rokem a před tím jsem závodila 5 let v závodech do vrchu.

Jakýzávodnítým reprezentuješ?

S mojí formulí GP2 reprezentuji rakouský tým H&A racing, který se mi o formuli staráa teď jsem měla možnost vyzkoušet F1 Toro Rosso STR8 a tam jsem reprezentovalamanželůvtýmFXtreme racing team.

Ne nadarmo se Formuli přezdívá "královna motorsportu". Prozraď nám a našim čtenářům, co tě na nich nejvíc baví a fascinuje.

Nejvíc mě fascinují ty jízdní vlastnosti, které formule má - brzdy,downforceatd. Ten pocit, jak formule dokáže zpomalit na pár desítkách metrů před zatáčkou z velmi vysoké rychlostije nepopsatelný. Taképrojet zatáčkoupod plným plynem a "přisát" se k asfaltu- wow.To s normálním autem není možné.

Jaké to je ovládata říditFormuli? Musí to být úplně odlišnéod klasického osobního automobilu...

Jak popisuji již v předchozí otázce. Ty jízdní vlastnosti formule a normálního auto jsou naprosto odlišné.

1) Downforce - neboli přítlak

Formule 1 generuje více přítlaku, než sama váží.Podstatné je, že přítlak roste s rychlostí, takže čím rychleji jedete, tím více přilnavosti máte. To je přesně naopak, než tomu je u většiny normálních aut.

2) Plyn

Trakce, kterou nabídne formule se slicky a s ohromným přítlakem, znamená, že můžete v půlce zatáčky zrychlovat na plný plyn. Ve chvíli, kdy by jakékoliv silniční auto s náhonem zadních kol šlo do hodin, formule drží na asfaltu jako přibitá. Překonat tento navyklýcit pro cokoli normálního je velmi náročné.

3) Brzdění

Kdyžbrzdíte ve formuli, vyvine na pedál brzdy obrovský tlak -tlačíte silou 70-90kg. To samo o sobě je náročné.Tlak na pedál je třeba následně povolovat, protože s klesající rychlostí se snižuje i přítlak vozua tedy i přilnavost pneumatik.Používáte přítlak, aby vám pomohl zpomalit, ale jak klesá rychlost, klesá hustota vzduchu, takže musíte postupně povolovat jinak kola zablokujete, ato se vám v běžném autě nestane.

Jaké značky je monopost, se kterým závodíš? Jsi s ním spokojená?

Můj monopost Dallara GP2je z roku 2008, jedná se 4 litrový motor s 8 válci.Po vyzkoušení monopostu F1 se mi bude těžko vracet do GP2....

,,Pokaždé když projedu pod šachovnicovou vlajkou do cíle, děkuju Bohu, že jsem v pořádku a vždy křičím v helmě radostí.

Jak se k tvému koníčku staví rodina a přátelé? Podporují tě? Nemají o tebe strach?

Moje maminka má o mě samozřejmě strach, ale podporuje mě a vždy je na mě hrdá a je jedno na jakém místě se umístím... A můj manžel je mojí největší oporou! Moje jediná sestra, která je o 10 let straší by mi to hned zákazala:)

Jak to funguje v zázemí této disciplíny?Přibližnám prosímprůběh závodu, zastávky v depu apod.

V pátek mámedva volné tréninky 2x 30 minut, v sobotu je kvalifikace 25 minut a poté první závod, který trvá 20 minut. V neděli se koná druhý závod,také 20 minut. Zastávkyv depu na výměnu pneumatik během závodu nemáme.

A jak probíhá tvá osobní příprava na závody?

Snažím se hodně sportovat, běhat, jezdit na kole, posilovat krční svaly a zůstat fit. K tomu patří i správné stravování. Je to jen koníček, chodím normálně do práce, takže někdy není chuť nebo čas, ale jízda ve formuli je velmi fyzicky náročná, takže fyzička je důležitá.

Měla jsi někdynějakou vážnější srážku nebo nehodu? Nepřemýšlela jsi díky tomu nad ukončením kariéry?

Naštěstíjsem žádnou vážnější nehoduneměla, nejaká menší nehoda nebo střet s jinou formulí proběhl, ale nicvažného.Takže ještě ne.

Ve Formuli 1se ženy moc nevyskytují. Nesetkala ses díky tomu s podceňováním a kritikou, nebo naopak ažpřehnaným obdivemna tvoji osobuze strany mužů? Berou tě jako sobě rovného závodníka?

Jsem v sérii MAXX FORMULA jedinou ženou a v depu je vše super,příjemná přátelská atmosféra,ale na tratise vše mění apánovéminic zadarmo nedarují a berou mě jako sobě rovného soupeře.
Obdiv ze strany fanoušků a nejen mužů samozřejme je, fotky v depu s formulí, podpisy, zprávy na sociálních sítích atd..

S kritikou se asi setkává každý i když my ženy ve světě motorsportu trochu více, ale to k tomu také patří...

Co považuješ za svůj největší úspěch?

Za své osobní úspěchyvždypovažuji, když jsem na trati rychlejší než v předcházejícímroce. Samozřejmě, pokud se umístím na stupních vítězů,tak ten pocit je nezapomenulný!Pokaždé když projedu pod šachovnicovou vlajkou do cíle, děkuju Bohu, že jsem v pořádku a vždy kříčím v helmě radostí:)

,, Na trati se vše mění a pánové mi nic zadarmo nedarují. Berou mě jako sobě rovného soupeře.

Máš nějaký jezdecký vzor, který je ti inspirací?

SamozřejměMichaelSchumacher, už jako malá jsem se dívala na formule v televizi a on byl můjfavorit, kterému jsem fandila.Je mi moc líto, co se mu stalo......opravdu smutné.

Pohybuješ se ve světě okruhů a nadupaných monopostů.Nepřemýšlela jsi někdy nad tím, ze by sis vyzkoušela i jiný druh motorsportu, např. rally, závody do vrchu apod.?

Vyzkoušela jsem již všechno, závody do vrchu, jeden závod rally jako co-driver a také formuli. Všechno má své pro a proti, ale my se s manželem věnujeme našemukoníčku a to jsou jen formule a závody na okruzích.

Máš nějaký svůj závodnický sen?

Můj sen závodit ve Formuli 1 se mi splnil a za to jsem vděčná mému manželovi a nic víc už není... takže F1 splněno!

Moc děkujeme za milý rozhovor. Tým #holkazavolantem

Instagram: @veronika_gp2

Foto: archiv Jaksch

© 2019 #HOLKAZAVOLANTEM klub v AČR Korunní 2569/108, Praha, 101 00
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky